Logga in

Logga in på AgriaShop

Tillgänglighet på Agria Djurförsäkring

Vi vill att alla ska kunna ta del av våra digitala tjänster, oavsett hur du använder dem eller vilka förutsättningar du har. Vi vill att du hör av dig till oss om du till exempel har ett funktionshinder och upplever att våra tjänster blir otillgängliga för dig.

Relevanta krav

Agria-shopen är en e-handelstjänst och omfattas därför av tillgänglighetskraven, vilket denna redogörelse avser. Tillgänglighetsdirektivet och nationell lag styr vilka krav som är relevanta. Sammanfattningsvis handlar det om att alla användare ska kunna uppfatta, förstå och hantera vår webbplats. 

Hur vi uppfyller tillgänglighetskraven


Möjligt att uppfatta

Enligt god tillgänglighet ska du som användare kunna ta till dig och uppfatta informationen och funktionerna, oavsett eventuell nedsatt förmåga. Agria har identifierat ett antal brister inom detta område men arbetar löpande med att åtgärda dessa. Inom denna kategori finns 21 kriterier att uppfylla, och för tillfället har vi följande identifierade brister;

  1. Bilder saknar text som hjälpmedel
  2. Felaktig användning av tabeller
  3. Bristfällig struktur på sidor vad gäller sektioner och rubriker
  4. Vi använder färg som bärare av information
  5. Färgkontrasten är för låg i vissa texter/länkar
  6. Några texter klipps av i vissa situationer
  7. Bristfällig kontrast i bland annat knappar, inmatningsfält, priser och navigation
  8. Vi har innehåll som dyker upp när man hovrar eller sätter fokus
  9. Brister i tangentbordsnavigation

Möjlighet att hantera

Användargränssnitt och navigation ska vara möjlig att hantera på flera sätt. Till exempel ska alla funktioner gå att använda utan en datormus. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Alla funktioner går inte att använda med tangentbord
  2. Vi ger ingen möjlighet att hoppa över återkommande innehåll
  3. Vissa sidor har inte beskrivande titlar i webbläsaren
  4. Tabbordningen är inte alltid logisk
  5. En del länktexter kräver omgivande kontext för att vara fullt begripliga, och vissa förklarar inte att de öppnas i nytt fönster
  6. Syftet med vissa länkar är otydligt
  7. Vi har rubriker med samma text trots att innehållet är olika, och ibland är instruktioner missvisande 
  8. Delar av gränssnittet har svag, eller saknar helt, fokusram
  9. I vissa fall finns även länkar utan mål, s k döda länkar
  10. Det synliga namnet matchar inte alltid med namnet som presenteras för hjälpmedel

Möjligt att förstå

Informationen i och användandet av gränssnittet måste också vara möjligt att förstå. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Sidor saknar attribut för språk vilket kan göra dem svårläsliga för hjälpmedel
  2. Sidladdning kan ske utan förvarning eller logisk anledning
  3. Bristfällig namnsättning av knappar
  4. Vi föreslår inte alltid hur fel ska åtgärdas vid inmatningsfel, eller visar att det blivit fel
  5. Vissa inmatningsobjekt saknar kontext på grund av felaktig semantik
  6. Bristfälliga instruktioner om förväntad inmatning i formulär

Robust

Webbplatsen ska vara kompatibel med en bred mängd webbläsare och hjälpmedel. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Fel i webbplatsens html-kod, vilket kan orsaka svårigheter att alltid presentera innehållet korrekt
  2. Namn saknas på kontroller och knappar. Status kommuniceras inte till hjälpmedel
  3. Resultatet av utförda handlingar kommuniceras inte till hjälpmedel

Användarens inställningar

Webbplatsen ska respektera inställningar som våra användare har gjort i operativsystemet eller i webbläsaren. Inom denna kategori har vi identifierat följande brister;

  1. Vi har inget mörkt läge
  2. Delar av gränssnittet försvinner i högkontrastläge 

Hur vi har gjort bedömningen

Bedömningarna har utförts av våra interna tillgänglighetsspecialister med mångårig erfarenhet av granskningar gällande digital tillgänglighet. Till sin hjälp har följande verktyg och metoder använts:

  • Automatiska verktyg: Axe och IBM Equal Access m fl.
  • Manuell granskning.
  • Skärmläsare: NVDA och VoiceOver. 


Behandling av personuppgifter 

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i samband med tillgänglighetsrespons.

Behandling av personuppgifter - Agria Djurförsäkring


Lämna synpunkter 

Har du upptäckt brister i tillgängligheten? Vi är tacksamma om du hör av dig med dina synpunkter så att vi kan bättra oss. 

Lämna dina synpunkter via e-post till: accessibility@agria.se


Kundservice 

Om du har frågor, klagomål eller behöver hjälp är du välkommen att vända dig till vår Kundservice 

 

Uppdateringar i dokumentet

Uppdaterades: 2025-06-27